Testituloksia
Tässä testissä oli nykyisen FinTapin tuotantoversion (v1.2) lisäksi käytössä kolme muuta kehitysversiota.
Miikka Mäkelän 12.1.2023 suorittamien FinTap-testien havainnot ja tulokset:
Klo 21:30 ulkolämpötila on +1,5astetta celsiusta. Laukaisuhylsyt ovat olleet lämpimässä sisätiloissa noin 3h ennen testin aloitusta. Käytössä kolme laukaisulaitehylsyä ja yksi pistooliheitin. Pistooliheittimen kulma pidetään aina laukaisuhetkellä samana noin (10-20 astetta) asettamalla heittimen tukki pöytää vasten ja heittimen etuosa kohotettua tukea vasten. Lentoradan alussa noin 2m päässä on lähtönopeusmittari joka laskee projektiilin lähtönopeudet km/h. Oletuksena on että laukaisulaitehylsyjen ollessa sisältä vielä noin huoneenlämpöiset niin ensimmäiset ammukset voivat lentää pidemmälle. Ensimmäisten laukaisujen jälkeen katsotaan hylsyn ulkolämpötilaa lämpömittarilla mikä on järkevä lämpötila odottaa hylsyjen hieman lämpenevän kunnes ammutaan uudelleen ettei hylsyjen sisuskalut jäädy viileässä ilmassa kaasujen purkautuessa. Hylsyjen ulkolämpötila ja oletettavasti tasaantunut sisälämpötila ovat testin alussa 15 astetta celsiusta. Testin aloitusta varten avattiin uusi green gas -pullo ja black gas -pullo.
Ensimmäiset ammukset lensi noin 60m taulut tykö Black gas ja greens gas 45m. Lähtönopeudet ja lentomatkat oli kovempia kuin seuraavissa testeissä. Hylsyjen ulkolämpötilat tippui noin 12 asteen seutuville.
Lähtönopeudet ja lentomatkat tippuivat odotetun radikaalisti, mutta äkkiseltään projektiilien käyttäytyminen lennossa oli vakaata ja ne lensivät suoraan. Ensimmäinen projektiili pölläytti ison violetin pilven ja luultiin että se hajosi, mutta oli se säilyny ehjänä ja lensi oikein. Molemmat projektiilit sujaktivat rihlauksiin oikein kivasti.
Seuraavan sarjan panokset oli yhtä miellyttäviä ladata putkeen ja matkan sekä lähtönopeuden vaihtelut pysyivät tasaisena. Oletettavasti black gas antaa hieman enemmän ponnetta projektiileille kuin green gas. Tässä vaiheessa todettiin että pyritään lämmittämään hylsyjen ulkolämpötila pysymään 12-17 asteen välillä aina ennen seuraavia laukaisuja niin odottelu ei ole kohtuuttoman pitkä ammuntojen välillä, mutta hylsyt eivät toivottavasti ehtisi jäätyä sisältä. Tässä välissä avattiin jälleen uusi green gas pullo kahta kontrollia ja seuraavia viittä fintap-projektiilia varten.
Lähtönopeudet ja lentomatkat vaikuttaa pysyvän samoina niin oletettiin ammunta-lataus-odotus-tahdin olevan ok. Ensimmäiset poikkeamat lentoradassa huomattiin nyt että yksi kontrolli ja yksi testiprojektiili laskeutui metrin oikealle ammutusta linjasta. Tässä vaiheessa kuitenkin epäillään käyttäjävirhettä ammuntahetkellä joka toistui koska sama metrin siirtyminen tapahtui peckerillä ja fintapilla sekä oli eri laukaisuhylsyt joilla se tapahtui. Loppukokeen aikana kun keskityttiin ammuntatapahtuman aikana tähtäämiseen paremmin niin vastaavia heittoja ei enää tullut. Keltainen1 oli asennushetkellä hieman tiukka yhdestä kohti ja rusahti pienesti asennettaessa, mutta meni kuitenkin kivasti putkeen.
Yrittäessä aloittaa ammuntaa Greengashylsy1 ei lauennut. Testattiin sitten ilman projektiileja laukeaako hylsy2 ja se toimi hyvin jähmeästi viiveellä ja uudelleen koitettaessa myös hylsy1 laukesi lopulta. Hylsy3 johon oli ladattu black gas tuntui laukeavan hyvin. Päätettiin kuitenki pitää hieman pidempi tauko kun epäiltiin hylsyjen jäätyneen sisältä.
Tauon jälkeen ladattiin hylsyt uudelleen ja pistimme merkille että hylsyt 1 ja 2 ottivat hyvin lyhyen aikaa kaasua ja epäillään sen takia ammusten lähtönopeuden ja matkan jääneen lyhyiksi. Ammuksissa tuskin oli mitään vikaa. Kimmon kommenteista huomioiden hylsyjen täyttöventtiilit saattoivat olla vielä jäässä. Keltainen 2 näytti niinkuin olisi twistannut/woblannu ilmassa, mutta suuri epäilys siitä että kaasua oli niin vähän että se purkaantui epämääräisesti ja projektin lähtiessä liian pienellä nopeudella putkesta kaasun purkaus sai projektiilin tekemään temppujaan. Keltainen 4 toimi hyvin. Pidettiin taas pieni lämmittelytauko hylsyille mutta lyhempi.
Seuraavassa erässä ammuttiin vielä jäljelle jäänyt Black gas keltainen joka lensi hyvin ja käyttäytyi hyvin ammuttaessa sekä ladatessa. Avattiin taas uusi green gas pullo kontrollipeckereitä varten ja laukaisuhylsyt toimi nyt oikein.
Punaisten projektiilien kanssa muuten lentorata ja lähtönopeudet yms vaikutti hyvältä, mutta punainen1 ja punainen2 oli todella väljiä putkeen. Jos pyssyn suun käänsi alaspäin niin ne pystyivät painovoimasta tippumaan putkesta todella helposti.
Punainen 4 oli samanlainen että oli väljä putkeen. Punainen 5 oli näpäkkä ja pysyi hyvin putkessa. Kaikki lensivät kyllä hienosti ja suoraan. Avattiin taas uusi green gas Kontrolli9 varten ja normaalin oloisesti toimi taas.
Myös kontrolli10 oli normaali. Siniset ammukset meni napakasti putkeen ja lensi hienosti.
Myös loput siniset lensi hyvin ja suoraan. Ainoat minukset oli Sinisten 3 ehkä liianki helppo asennus joka jäi vaivaamaan pysyisköhän se putkessa jos kovin rymistelee ja sininen4 oli punaisten tavoin todella löysä ja putosi putkesta painovoiman avustamana. Sininen4 jäi ehkä oletetustikkin hieman lyhemmäksi lentomatkalta ja lähtönopeus kun oletettavasti kaasua saattoi purkaantua vähän projektiilin ohi.
Lopuksi ammuttiin muutama kontrolli joilla voidaan verrata paljonko Black gas kaasupullon tyhjeneminen olisi voinut vaikuttaa ammuntatuloksiin ja että saadaan suunnilleen samoja tuloksia peckereillä nyt testin lopuksi kuin testien väleilläkin että mitään radikaalia ei ole muuttunut.
Testit suoritettiin olosuhteisiin nähden onnistuneesti. Ulkolämpötila testin lopetushetkellä 1,7 astetta celsiusta noin klo 23:45. Ainoat selkeästi epäonnistuneet testilaukaukset meidän mielestä olivat nuo keltainen 2 ja 3 joiden matka ja lähtönopeuden tuloksia ei voida vertailukelpoisesti tutkiskella, mutta keltaiset 1,4 ja 5 olivat kuitenki vertailukelpoisia suoritteita.
Kimmo ei nähnyt tarpeen lähettää panoksia takaisin jälkitutkimuksia varten. Kiitokset Mirolle avustamisesta testissä ja Kimmolle ammuksista jotka ihmeenkaupalla kaikki säilyivät ehjinä ja tulevat varmasti näkemään vastustajien autoja tulevissa peleissä.